Motocross
Motocross är en motorsport som du kör med en motorcykel på kuperad sand-, grus- eller jordbana. Den man ofta ser på TV kallas för stadioncross eller supercross, och körs oftast inomhus. Dagens motocrossbanor är vanligtvis mellan 1,5 till 2 kilometer långa, och cirka 3 till 6 meter breda. De iordningställs inför varje tävling. Banorna är formade efter den naturliga miljön och terrängen, men kan ibland innehålla tillbyggda hinder i form av till exempel hopp och snäva kurvor. Crossbanan är inhägnad och tävlingarna avgörs på tid, man kör alltså ett antal minuter samt två extra varv. Ett heat innebär 35 minuter + 2 varv för eliten och 20 minuter + 2 varv för ungdomseliten. Ett varv tar ungefär 2 minuter att köra, men kan variera något beroende på längd. Sporten har sitt ursprung i Storbritannien.
Klasserna inom motocross
Man kör motocross i olika klasser beroende på hur motorcykelns cylindervolym ser ut och hur den är konturerad, alltså om det är en två- eller en fyrtaktsmotor. De klasser som gäller för seniorer är MX1, MX2 och MX3 och sedan finns det ytterligare en klass som kallas för MX-girl som gäller för tjejer. Det finns även en U17-klass som man brukar kalla för 1225 cc. För barn och ungdomar finns det tre olika guldhjälmsklasser och två stycken klasser som kallas för 85 cc ungdom och MX2 ungdom.
Licens krävs för att få utöva sporten
För att få lov att delta och tävla i motocross krävs det att man har en så kallad förarlicens. För att få denna licens ska man visa att man vet hur man ska köra på ett säkert sätt och också att man klarar av att hantera en motocrosscykel. Licensen går inte att lösa ut förrän man är fyllda 12 år, skulle man vilja tävla innan dess kan man göra det med en så kallad guldhjälmlicens. Då får man delta i knattetävlingar.
Svenska motocrossförare
I Sverige har vi ett flertal kända motocrossförare. Ove Lundell startade sin karriär inom motocross redan som 15-åring och då var det faktiskt på cirkusen. Han körde längs väggar på en så kallad gammal indian, vilket är ett motorcykelmärke. Efter sin karriär som cirkusartist blev han svensk mästare i motocross tre gånger, 1955, 1958 och 1960. En annan publikfavorit var Buffalo-Bill, eller Bill Nilsson som han egentligen hette. Han blev svensk mästare fyra gånger och hade en riktig tävlingsinstinkt. 1957 vann han SM på en motorcykel som han byggt själv. En förare som vann Svenska Dagbladets guldmedalj ”Bragdguldet” var Sten Lundin. Han tog hem VM-titeln i femhundraklass två gånger och SM-guldet vann han individuellt tre gånger.
I Sverige är det svenska motocross- och snöskoterförbundet, Svemo, som arrangerar tävlingarna och ansvarar för själva sporten. Cirka 500 motorklubbar i Sverige är anslutna till Svemo. Svemo ser i sin tur till att klubbarna sköts på ett bra sätt och att man gör kontroller av banorna som klubbarna sköter om.